onsdag 2. mai 2012

Årets første døgnflue klekking, Marginata!!

1.Mai tok jeg turen til et vann jeg aldri har vært og fisket i før. Vannet ligger i Degernes. På vei til vannet traff jeg en eldre kar som har gått i disse skoger siden han var en guttunge. Et smil, kort om været og en fiske fabel så kom det et par heftige tips jeg tok med videre. Takk for det, hyggelige mannen. Tok ikke lang tid før jeg så det første vaket. Så ut til å være en pen fisk. Bandt på en fjærmygg som det var mye av i lufta og på vannet. Men det ville ikke den fisken ha, den supet i seg marginata dun`s. Det var ikke mange av de på vannet, men den var selektiv og tok kun det. Veldig sporadisk, men det var et mønster. Jeg knøyt om, la ut en dun og ventet. Ventet så lenge at når fisken tok så tenkte jeg "det vaket var nærme", også, "hvor var flua igjen", borte og heiv stanga i været! Fast fisk! Sterk og lang, mulig kilo grensa går. Men, neida.. 9hg.. Og tangering av pers. på skogsørret.


Så gikk det egentlig slag i slag i to timer, hadde tenkt til å filme denne dagen, men når det er fisk opp over alt så får iphone bilder duge. Og minnen bli i hode. Alle fiskene jeg tok denne dagen ble tatt på marginata dun. Det var en del flyvemaur ute også som ørreten forsynte seg grovt av. Tenker at hadde jeg hatt på maur så hadde jeg sikkert fått akkurat de samme fiskene eller ikke?.. Var et par av fiskene som tok på parachuten som var veltet og trodde kanskje det var maur? Sånne spørsmål får en ikke svaret på, men er super interessante og artig og dvele med synes nå jeg. Uansett.. En kjempe dag for undertegnede var det!!

7hg.
7hg

4hg

3hg eller 2,5 om du vil..


Prøve å få litt freshere bilder fremover ser jeg. Begrenset hvor fett det er med fisk i håv bilder fra iphone! So long!!
Og takk for titten..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar